Jak spać zdrowo? Najlepsze porady

Sen jest najważniejszym czasem dla zdrowia człowieka. Bez niego organizm szybko stałby się wyczerpany i nie byłby w stanie pracować prawidłowo. W czasie tych ośmiu godzin snu na dobę, jakich potrzebuje człowiek dorosły dochodzi do wielu istotnych procesów w organizmie. Mózg zaczyna się oczyszczać i regenerować po poprzednim dniu ciężkiej pracy. Układ hormonalny produkuje większe stężenia hormonu wzrostu, a krew szybciej krąży w żyłach, dzięki czemu tkanki i komórki w ciele człowieka są doskonale odżywione i dotlenione. Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawy, że jakość snu i jego wpływ na zdrowie zależy od tego, jak się do niego przygotowujemy.

Dobry materac to podstawa

Jak to mówią, „jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz”. Podstawą dla zdrowego i komfortowego snu, jest więc wygodny materac. Przed zakupem materacu, należy sprawdzić, jakie są nasze potrzeby, a także upodobania. Ważna jest budowa ciała, a także stan zdrowia. Materac do spania nie może być za miękki, a za twardy również nie będzie wygodny. Najlepsze materace to takie, które dopasowują się to kształtu ciała, dzięki czemu utrzymują one kręgosłup w odpowiedniej pozycji. To ma zapobiegać obciążeniu kręgosłupa, mięśni i stawów. A jeśli materac będzie dbał o nasze ciało, to gwarantuje nam jednocześnie zdrowy i komfortowy sen.
Materac to jednak nie wszystko, ważna jest również poduszka. Najlepiej zakupić dobrze wyprofilowaną poduszkę, która ma wypełnienie z pianki, która dopasowuje się do kształtu głowy i karku. Jeśli wybierzemy dobrą poduszkę i połączymy ją z wysokiej jakości materacem, to w łóżku będziemy mieli idealny duet, który zadba o zdrowy sen.

Zadbaj o higienę snu

Problemy ze snem mają osoby, które mają nieregularny tryb życia. Niestety nie każdy z nas ma taką możliwość do przestrzegania zasad dobrego snu. Wiele osób na całym świecie pracuje na zmiany, przez co kilka razy w miesiącu są oni zmuszeni do spania w innych godzinach niż zawsze. Osoby podróżujące w różne strefy czasowe również mogą mieć problemy ze snem. Mimo to nadal nie można zapominać o tym, że higiena snu jest szczególnie ważna. Ma ona wpływ na zdrowie i jakość odpoczynku. Jeśli więc chcemy zadbać o zdrowie, to konieczne jest stosowanie się do kilku ważnych zasad:

Regularny sen

Najlepszym sposobem na łatwy, komfortowy, zdrowy i efektowny sen, jest stworzenie własnego zegara biologicznego. Oznacza to mniej więcej tyle, że każdego dnia najlepiej kłaść się i wstawać zawsze o tych samych porach. Jeśli jest to możliwe, najlepiej jeśli całkowicie zrezygnujesz zarywania nocy, które ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Dzięki temu ustalimy swój osobisty rytm dobory, który jest bardzo ważny dla organizmu. To właśnie on pozwala na prawidłowe wydzielanie melatoniny, czyli hormonu, który ma wpływ na zdrowy i regularny sen.

Odpoczynek w ciągu dnia

Wiele osób po powrocie do domu z pracy lub szkoły ma ochotę na drzemkę. Jeśli jest taka możliwość wszyscy sobie na nią pozwalamy. Trzeba jednak pamiętać, że zdrowa drzemka nie powinna trwać dłużej niż pół godziny. Jeśli będziemy spać dłużej, to nasz zegar biologiczny zostanie zaburzony. Ważne jest również to, by nie pozwalać sobie na drzemkę po godzinie szesnastej, ponieważ to może wejść nam w nawyk, a to prowadzi do zaburzeń snu.

Odpowiednia kolacja

Przed snem nie można się objadać – jest to zasada, która ma za zadanie dbać o nasz zdrowy sen. Kolacja powinna być lekka. Lepiej unikać tłustych, kalorycznych, ciężkich i smażonych potraw, ponieważ spowalniają one przemianę materii, prowadzą do zaparć, bólu brzucha i wzdęć, które skutecznie mogą utrudniać nam sen. Ostatni posiłek przed snem powinien odbyć się dwie godziny przed położeniem się do łóżka. Dwie godziny to czas, którego potrzebuje nasz układ trawienny do strawienia całego posiłki, a to oznacza, że w czasie snu organizm będzie mógł sobie odpocząć.

Nieco wysiłku fizycznego

Ruch ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Okazuje się, że regularne ćwiczenia i umiarkowana ilość aktywności fizycznej w ciągu dnia zmniejsza problemy z bezsennością i zapewnia nam zdrowy sen. Trzeba jednak pamiętać, by wszystkie aktywności wykonywać w ciągu dnia, najlepiej przed popołudniem. Taka aktywność ma za zadanie pobudzić organizm i dodać mu energii. Tak więc jeśli zdecydujemy się na wieczorne ćwiczenia, to przed zaśnięciem możemy być nadmiernie pobudzeni, przez co pojawić się może problem z bezsennością. Dla osób, które mają czas tylko wieczorem, najlepsza będzie joga, a także ćwiczenia oddechowe, które uspokoją i jednocześnie zabdają o ciało.

Zadbaj o otoczenie

Przed snem w okolicach naszego ciała i umysłu powinno znajdować się, jak najmniej bodźców, ponieważ mają one działanie pobudzające. Najlepiej więc zgasić telewizor, komputer i wyciszyć telefon. Zamiast pobudzających gier, czy filmów, lepszym pomysłem będzie książka i relaksująca, spokojna muzyka. Przed snem najlepiej być w pomieszczeniach z przyciemnionym światłem, dzięki temu w organizmie zwiększy się produkcja melatoniny.