Menopauza: pytanie i odpowiedzi. Jak uporać się z defektami w okresie okołomenopauzalnym?

Kobiety w wieku 40-50. lat wręcz oczekują okresu określanego mianem klimakterium. To specyficzny czas poprzedzający menopauzę, czyli ostatnią miesiączkę w życiu kobiety.

Dlaczego klimakterium określone zostało jako specyficzny czas? Wówczas w organizmie kobiety dochodzi do wielu zmian hormonalnych, które objawiają się w bardzo charakterystyczny sposób. Bardzo często są na tyle uciążliwe, że wpływają na jakość prowadzonego życia.

Menopauza, a klimakterium

Pojęcia „menopauza” oraz „klimakterium” powszechnie używane są zamiennie. Medycyna jednak bardzo różnie definiuje te dwa terminy. Menopauza to ostatnia miesiączka w życiu kobiety, zaś klimakterium to okres kilku lat poprzedzający ustanie miesiączkowania.Najczęściej zadawane pytania dotyczące menopauzy i klimakterium

Jak rozpoznać okres okołomenopauzalny (klimakterium)?

Kluczem do rozpoznania są objawy kliniczne i/lub badania o charakterze hormonalnym. Ostatnimi czasy dosyć popularną metodą (nie gwarantującą 100% poprawności) są testy menopauzalne dostępne w każdej aptece.

Jakie objawy towarzyszą klimakterium?

Najbardziej charakterystyczne objawy dla okresu okołomenopauzalnego to: huśtawka nastroju, nadmierny apetyt oraz spowolnienie tempa przemiany materii, zmiany skórne (m.in.: trądzik, cellulit), uderzenia gorąca.

Jak łagodzić/leczyć objawy?

Przede wszystkim należy podjąć się trudu zmiany stylu życia. Udowodniono, że prowadzenie zdrowego trybu życia sprawia, że menopauza przechodzi łagodnie i nie stanowi większego problemu. Innym, powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest wykorzystywanie suplementów diet.

Czy menopauza może wystąpić później/szybciej niż w wieku 40-50 lat?

Owszem. Menopauza może nadejść w różnym wieku, aczkolwiek zdecydowana większość kobiet przeżywa ten okres właśnie w wieku 40-50. lat.

Czy menopauza stanowi zagrożenie dla zdrowia?

Objawy menopauzy mogą być na tyle silne, że będą prawdziwym ograniczeniem dla funkcjonowania naszego organizmu. Nie dosć, że będziemy borykać się z silnymi defektami natury estetycznej, to w dodatku osłabi się nasza odporność, samopoczucie i ogólna kondycja fizyczna organizmu.

Jak poradzić sobie z menopauzą? Prowadź zdrowy tryb życia!

Prowadzenie zdrowego trybu życia jest czymś, co bez wątpienia można określić mianem „mody”. Coraz więcej osób decyduje się bowiem na radykalne wywrócenie swoich życiowych nawyków, celem poprawy kondycji organizmu. To słuszne podejście jest wynikiem przede wszystkim rosnącej świadomości zagrożeń i konsekwencji wynikających z nieprawidłowego stylu życia.

Przedstawiamy pięć kluczowych elementów zdrowego trybu życia. Zobacz, co musisz zmienić w pierwszej kolejności, aby Twój organizm faktycznie odczuł zmianę.

1. Dieta

Odżywianie ma wpływ na niemalże każdy organ wewnętrzny naszego organizmu. Wszakże za jego pośrednictwem dostarczamy materiał niezbędny do pracy. Dlatego też, w pierwszej kolejności zadbać musimy właśnie o dietę. Ta powinna być: zdrowa, pełnowartościowa i zbilansowana.

2. Aktywność fizyczna

Drugi po diecie element, którego nie można pominąć w swojej zmianie. Ruch to gwarancja poprawy kondycji organizmu – zarówno tej fizycznej, jak i psychicznej. Zaleca się trenować codziennie po minimum kilkadziesiąt minut. Przy czym, należy pamiętać by wybierać ćwiczenia, które nie stanowią obciążenia dla naszych stawów.

3. Sen

Podczas snu dochodzi do procesów regeneracyjnych organizmu. Przeciętna jednostka powinna odpoczywać w ten sposób minimum 6-7 godzin dziennie. Rytm dobowy powinien być niezaburzony (sen o stałej porze, podobnie jak godzina wstawania).

4. Relaks

Nasza kondycja psychiczna wpływa na cały organizm. Czynniki stresogenne często podawane są za przyczynę wielu chorób, dlatego też należy zadbać o ich eliminację. Człowiek powinien przeznaczać minimum kilka procent dnia na formy relaksacyjne (wybór zależy od konkretnej jednostki).

5. Suplementacja

Stosowanie różnego rodzaju specyfików to trend, który poparty jest licznymi badaniami. To wygodna formuła wspomagania pracy naszego organizmu, która jest polecana przez wielu lekarzy, dietetyków i specjalistów.

Pamiętaj! Zmiany należy wprowadzać krok po kroku. Radykalne wywrócenie harmonogramu dnia może przynieść odwrotne efekty.